Menu
składki na ZUS

Jak odliczyć od podatku składki na ZUS?

Odliczanie składek na ubezpieczenie zdrowotne nie jest możliwe, jednak od podatku odlicza się inne składki na ZUS. Robi się to na trzy sposoby, jako koszty uzyskania przychodu, odliczenie od dochodu lub odliczenie od przychodu. Dotyczy to składek przedsiębiorcy oraz częściowo jego pracowników. Ponieważ sposoby odliczania są różne, dobrze jest wiedzieć, jak odliczyć od podatku składki na ZUS w konkretnej sytuacji.

Odliczeniu podlegają: składki na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) oraz składki na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. Sposób odliczania zależy od wybranej przez przedsiębiorcę formy opodatkowania.

Składki na ZUS można uznać za koszty uzyskania przychodu lub odliczyć od podstawy opodatkowania poprzez odliczenie do dochodu albo przychodu. Przy różnych formach opodatkowania stosuje się różne metody.

Składki na ubezpieczenie społeczne przy opodatkowaniu według skali podatkowej (PIT-36) lub podatkiem liniowym (PIT36-L) można wliczyć do kosztów uzyskania przychodu, odliczyć od dochodu lub przychodu. W przypadku rozliczenia ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jedyną możliwością pozostaje odliczenie ich od przychodu.

Składki na Fundusz Pracy można odliczyć jedynie w przypadku opodatkowania według skali i podatkiem liniowym. W obu formach wliczam je do kosztów uzyskania przychodu.

Jak czytamy na stronie biznes.gov.pl: Potrzebujesz dokumentu potwierdzającego zapłatę składek, żeby prawidłowo odliczyć ich wysokość. Takim dokumentem może być na przykład dowód wpłaty, przelewu, wyciąg bankowy, czy też zaświadczenie wydane przez uprawniony organ o kwocie zapłaconych składek.

Nie można więc odliczyć składki należnej, a tylko zapłaconą.

Kiedy odliczyć składki na ZUS od dochodu, a kiedy wliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

Opłacone składki na ubezpieczenie społeczne powodują zmniejszenie comiesięcznych zaliczek na podatek. Jeśli w danym miesiącu firma notuje zbyt niskie dochody, by odliczyć ubezpieczenie społeczne, można składki odliczyć w następnych miesiącach. W przypadku składek pracowników przedsiębiorca odlicza je jedynie w kwocie, którą finansuje z własnych środków, nie odlicza składek odprowadzanych od dochodów pracowników.

W przypadku, gdy firma notuje niski dochód, lub straty, bardziej opłacalne jest doliczenie składek do kosztów uzyskania przychodu. Można bowiem w tym przypadki przenosić rozliczenia na następny rok podatkowy. Jeśli odlicza się składki od dochodu, a dochód jest niższy w danym roku od sumy składek, będzie je można odliczyć tylko częściowo. Jeśli natomiast wliczy się składki w koszty uzyskania przychodu, a przychód jest niższy od sumy składek, powstaje strata. Można ją rozliczyć w ciągu następnych 5 lat.

W przypadku rozliczania się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, nie ma możliwości odliczenia kosztów uzyskania przychodu. W takim przypadku rozliczenie składek na ZUS możliwe jest jedynie poprzez odjęcie ich od przychodu. Wtedy pomniejszony przychód stanowi podstawę do obliczenie podatku.

Jak czytamy na stronie biznes.gov.pl, w takim przypadku również: przy rozliczeniach miesięcznych możesz odliczyć od przychodu nie tylko składki zapłacone w danym miesiącu, lecz także składki zapłacone w poprzednich miesiącach danego roku, jeżeli wcześniej nie miałeś możliwości ich odliczenia z powodu zbyt niskich przychodów.

Jednak przy rozliczeniu rocznym, gdy suma składek opłaconych przewyższa przychody, można je odliczyć tylko częściowo. Nie ma możliwości uznania ich za straty i rozliczenia w latach następnych. W przypadku rozliczenia ryczałtem nie można odliczyć składek na ZUS pracowników, ponieważ stanowią one koszty uzyskania przychodu.

Mariusz Sadowiak 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Udostępnij